שירות נוטריוני מקצועי, אמין ומהיר

תחזית נדל"ן 2019

האם שנת בחירות תעשה את ההבדל?
כלכלנים רבים צופים ששוק הדיור, שעמד בשנת 2018 במגמה של בלימת מחירים, ישתנה וכי תהיה עלית מחירים. כלכלנים אלו מתבססים על הפער ההולך וגדל בין הביקוש הצפוי לבין היצע הדירות, היקפי משכנתאות, התחלות הבנייה, ועוד.
 
הדירות, שנמכרו במהלך 2018 היו זולות משמעותית ממחירי הדירות ב-2017. מחיר דירה ממוצעת, שנמכרה ברבעון האחרון של 2018 הגיע למיליון וחצי שקל – ירידה של 2% לעומת מחיר עסקה ממוצעת על דירות ברבעון האחרון של 2017. לעומת זאת, שכר דירה ממוצע עלה בכ-3% לעומת הרבעון האחרון של 2017.
 
נדמה כי מבצעי מחיר למשתכן, הביאו למכירת דירות בהנחה ממוצעת של כ-20% ממחיר השוק. המכירות השפיעו ישירות על המחיר הממוצע של הדירות החדשות, אולם אמורות היו להשפיע גם על מחירי דירות שנמכרו מחוץ למסגרת התוכנית ועל מחירי דירות יד שנייה באזורים שבהם נמכרו הדירות.

מנתונים עולה כי למחיר למשתכן היתה השפעה על מחירי הדירות באזור שבו נמכרו פרויקטים של התוכנית, אך יש הטוענים שהתוכנית לא השפיעה כמעט על המחירים בשוק הכללי.

העיר ראשון-לציון זכתה בתואר העיר הפופולרית ביותר ברכישת דירות חדשות לשנת 2018, זו השנה השנייה ברציפות. אחריה, במקום השני ניצבת ירושלים, ובסדר יורד – ראש העין, חיפה ופתח תקווה.

ככלל, שוכרי הדירות נפגעו ממדיניות הדיור של האוצר כאשר הכביד את המיסוי על דירות להשקעה. רבים מהשוכרים אינם מסוגלים לגייס את ההון העצמי המינימלי הנדרש כדי לקבל משכנתא לרכישת דירה.

על פי הנתונים, מדיניות המיסוי של הממשלה הביאה להפחתה של 14 אלף דירות ממאגר הדירות להשכרה. הפחתת ההיצע גרמה באזורים מסוימים לעליות חדות בשכר הדירה. הפער בין הירידה במדד מחירי הדירות לעלייה במדד מחירי הדיור מצביע על עלייה הדרגתית של התשואה על ההשכרה.

לסיכום, ניתן לצפות על רקע הבחירות המתקרבות כי באזורים רבים לא ייבנה כלום, מאחר והקבלנים לא יתחילו בנייה בנקודת זמן כזו של חוסר וודאות. צמצום ההיצע באופן זה מגביר את הסיכוי שתהיה עליית מחירים. מניסיון משנים קודמות, בתקופה של טרום בחירות יש עלייה במספר העסקאות, לאור החשש ממה שצפוי, לכן הקונים ממהרים להשלים עסקאות.
 
לייעוץ בנושא רכישת דירה, מכירת דירה או השכרה פנו לעו"ד המתמחה בתחום.

לקבלת הצעת מחיר משתלמת
השאר פרטים

דילוג לתוכן