כאשר מבקשים לחתום על הסכם לרכישת דירה, רבים פונים לעורך-דין לצורך ייצוג הכולל עריכה או בדיקה של הסכם הרכישה.
מספר שאלות עולות על הפרק: אילו גורמים מקצועיים צריכים להיות מעורבים במסגרת רכישת הדירה? האם יש צורך בשירותי נוטריון? מה תפקידו של הנוטריון בעת רכישת דירה?
במסגרת רכישת דירה אנו מתבקשים, לעיתים קרובות, להשתמש בשירותי נוטריון. הצורך דרוש בעיקר לחתימה על יפוי כוח בלתי חוזר לשם קבלת משכנתא מהבנק למשכנתאות. לא כל עורך דין יכול לספק את יפוי הכוח הזה, מאחר ולא כל עו"ד הינו נוטריון.
כדי לקבל רישיון של נוטריון מהועדה של המחלקה לרישוי נוטריונים במשרד המשפטים, על עורך-הדין לעמוד בתנאים הבאים:
1. עורך הדין צריך להיות בעל ניסיון מעשי של 10 שנים לפחות בעריכת דין ופרקטיקה משפטית.
2. עליו להיות אזרחי ישראלי.
3. עליו להיות בעל עבר פלילי נקי.
4. על עורך הדין להיות בעל עבר משמעתי נקי של עבירות אתיות לפי כללי לשכת עורכי הדין.
5. על עורך הדין לעבור השתלמות נוטריונים מיוחדת במוסד המוכר ע"י משרד המשפטים.
6. על עורך הדין להגיש בקשה לוועדה לרישוי נוטריונים, שתקבע אם הינו כשיר וגם ראוי לשמש כנוטריון.
7. על עורך הדין לחתום בפנקס הנוטריונים, באמצעות חתימתו וחותמו, וכן לשלם אגרת נוטריונים שנתית.
מדוע הבנק למשכנתאות מחייב יפוי כוח?
כל רוכש דירה או כל נכס נדלני אחר, אשר מבקש לקבל הלוואה מבנק למשכנתאות, מחויב לחתום על מסמכים שונים כלפי הבנק למשכנתאות. אחד המסמכים הוא ייפוי כח נוטריוני.
יפוי כח נוטריוני הוא מסמך המאפשר לבנק לבצע מטעם החותם- הרוכש פעולות בדירה או בנכס שנרכש. זהו יפוי כח בלתי חוזר וכשמו כן הוא- בלתי ניתן לביטול המשמעות היא שכאשר הרוכש לא יעמוד בעתיד בהחזר תשלומי המשכנתא, אז הבנק למשכנתאות יוכל, בהתאם לתנאי ההלוואה לעשות שימוש ביפוי הכח הנוטריוני ולפעול בנכס שנרכש ע"י הרוכש, לרעתו של הרוכש, והכל כדי לסלק באופן מהיר את החוב של המשכנתא, בהליכי מכירה במסגרת כינוס נכסים.
מדובר בחתימה על מסמך בעל משמעויות כה מרחיקות לכת, שכן כאמור לעיל, הינו בלתי ניתן לביטול ולא ניתן להתחרט על החתימה עליו ולבטל אותו. יפוי כח זה, מרגע שנחתם, הינו תקף אף במקרה והחותם עליו הלך לעולמו, חלילה. לפיכך, יש הכרח לחתום על יפוי כח זה אך ורק בפני נוטריון, וכדי שיהיה לו תוקף משפטי.