שירות נוטריוני מקצועי, אמין ומהיר

מהן עלויות עריכת צוואה נוטריונית?

מהן עלויות עריכת צוואה נוטריונית?

עריכת צוואה מחיר: כמה עולה לכתוב צוואה?

עריכת צוואה מגֵנה על האנשים היקרים לנו ביותר לאחר פטירתנו ומבטיחה שההון שצברנו יחולק באופן שמשקף את הרצונות והערכים שלאורם חיינו את חיינו. על אף שמסמך אחד לא יכול לפתור את כל המחלוקות הקשורות לנכסיו של אדם לאחר מותו, צוואה חוקית אשר אושרה על ידי עדים, נוטריון או בית משפט, היא בסיס טוב לכך.

מחיר כתיבת צוואה משתנה בהתאם לכמה פרמטרים, שהראשון שבהם, הוא מי האדם שעורך ומי האדם או הגוף שמאשר אותה.
הכנת צוואה באופן עצמאי למשל, לא תעלה מאום, בעוד שעריכת צוואה על ידי עורך דין תעלה סכום מסוים ועריכתה אצל נוטריון – סכום אחר. מאמר זה מרחיב לגבי השיקולים שיש לקחת בחשבון כאשר ניגשים לעריכת צוואה ולגבי ההליכים הנדרשים על מנת להקנות לה תוקף בכמה היבטים. קל יותר לקבל החלטה בנוגע לאופן עריכת הצוואה והמחיר שמוכנים לשלם תמורתה, לאחר שמבינים את כל המשתנים הללו.

למידע נוסף לחצו כאן

מהי צוואה ולמי מומלץ לכתוב אחת?

צוואה היא מסמך משפטי המורה כיצד יחולק עזבונו של עורך הצוואה לאחר מותו. עזבון זה עשוי לכלול רכוש, כספים, בעלות על קרקעות, בתים וכדומה. אין חובה על אדם לכתוב צוואה ובמידה ולא כתב, יחולקו נכסיו על פי חוק הירושה.
למרבה הצער, חוק הירושה לא מביא בחשבון מצבים משפחתיים מסוימים, שנהיו יותר ויותר נפוצים בשנים האחרונות, כמו למשל זוגות חד מיניים, ידועים בציבור, משפחות חד הוריות, בני זוג גרושים או פרודים וזוגות בנישואים שניים עם ילדים מנישואיהם הקודמים.

כתיבת צוואה מראש מסייעת במניעת מאבקים בין בני המשפחה והקרובים הנותרים, על ידי תכנון מוקדם של אופן העברת ההון המשפחתי בין הדורות, כמו גם הסדרת נושאים הקשורים לקבורה, לטיפול בילדים קטינים ועוד – על אחת כמה וכמה כאשר מדובר במצבים משפחתיים שאינם כלולים בחוק הירושה.

לכן, עריכת צוואה מומלצת לכל אדם ובמיוחד למי שרוצה וודאות לגבי רכושו, או מי שמעוניין להוריש את עזבונו בצורה מיוחדת, או לא שוויונית, לבני משפחתו או לאנשים אחרים.

באילו דרכים ניתן לערוך ולתַקֵף צוואה?

במידה ואדם בחר לכתוב צוואה מרצונו החופשי, ישנן ארבע אפשרויות לעריכתה, כך שתהיה קבילה בבית משפט:

  • עריכת צוואה בכתב יד – צוואה שנכתבה בכתב ידו של עורך הצוואה ובחתימתו.
  • עריכת צוואה בפני רַשוּת – הצוואה הכתובה מובאת לאישור של רשות משפטית כגון שופט, רשם הירושות, דיין בבית דין רבני, או נוטריון.
  • עריכת צוואה בפני עדים – שני עדים ללא אינטרס חותמים על צוואה שנוסחה על ידי עורך דין, או שנכתבה באופן עצמאי.
  • אפשרות נוספת, נדירה יותר, היא צוואה שניתנת בעל פה על ערש דווי. על מנת שלצוואה זו יהיה תוקף משפטי, על עורך הצוואה להשמיע אותה בנוכחות שני עדים שכותבים את דבריו ומפקידים אותם אצל רשם הירושות.

יתרונות וחסרונות בכתיבת צוואה באופן עצמאי

היתרונות הברורים מאליהם, הם החיסכון בעלויות והחופש לכתוב את הצוואה בבית, בזמנו החופשי של עורך הצוואה.
החסרונות נוגעים לניסוח הצוואה, אשר יקבע עד כמה המסרים שבה יהיו ברורים למי שיקרא אותה לאחר מות בעליה, ועד כמה ההנחיות שבה יהיו מוּעדוֹת לפירושים שונים, שעלולים לגרום למריבות ומאבקים בין היורשים ולהביא למימוש צוואה שאינו עולה בקנה אחד עם כוונותיו ורצונותיו של המנוח.
מעבר לכך, כאשר צוואה נכתבת באופן עצמאי, יש סיכוי סביר, שיפלו בה טעויות ופגמים, בין עם עקב כתב יד לא ברור, או ניסוח שגוי. כמו כן, עלולות לעלות בעקבותיה שאלות לגבי גְמירוּת דעתו של המנוח, או סוגיות כגון היעדר תאריך, או טענות כי הצוואה מזויפת וכי לא באמת נערכה על ידי כותב הצוואה, כי אדם בעל אינטרס השפיע עליו בעת כתיבתה, ועוד.

כמה עולה להכין צוואה אצל עורך דין?

כאמור, על מנת להימנע מחיכוכים בין היורשים הפוטנציאליים, עלויות משפטיות נוספות ועיכוב במימוש הצוואה, מומלץ להיעזר בעורך דין.

יתרון משמעותי של ביצוע התהליך על ידי עורך דין הוא, שמאחר שעורך הצוואה לא יוכל לפרש ולהבהיר את כוונתו לאחר מותו – חשוב במיוחד להקפיד על ניסוח מדויק תוך שמירה על כללי כתיבת צוואות נכונים. עורכי דין מנוסים יודעים לנסח צוואות על פי פורמט חוקי ובדוק שיהיה קביל וברור לכל הנוגעים בדבר.

עלות עריכת צוואה מסתכמת בדרך כלל בכמה אלפי שקלים שישולמו לעורך הדין בתמורה לניסוח הצוואה בתוספת תשלום אגרה, או חתימת נוטריון על הצוואה. עורך דין שהוא גם נוטריון יוכל לסייע גם בכתיבה וגם באישור של הצוואה ויתמחר את שתי הפעולות בנפרד.

העלות עשויה להשתנות בהתאם לכמות הנכסים של עורך הצוואה והערך שלהם, הפיזור שלהם (בארץ ובחו"ל), רמת הוותק של עורך הדין, הסבירות למחלוקות בנוגע לחוקיות הצוואה ועוד. נושא המחלוקות העתידיות עלול לעלות, כאשר קיים חשש שהיורשים יחשדו בכך שהצוואה נכתבה בדעה לא צלולה או במרמה. על מנת להימנע ממקרים כאלה, יתכן שעורך הדין ימליץ על עריכת צוואה מצולמת בתשלום נוסף, כדי להסיר ספקות בנוגע למהימנותה.

כמה עולה לעשות צוואה אצל עו ד

כיצד מאשרים צוואה אצל נוטריון?

צוואה נוטריונית נערכת לאחר מפגש עם עורך הדין, במהלכו הוא מבהיר את רצונו האמתי של בעל הצוואה לגבי רכושו. את הצוואה יש להקריא או להגיש כתובה לנוטריון, אשר יאשר אותה באופן רשמי. בנוסף יש להביא אל הנוטריון פירוט של כל היורשים כולל פרטים אישיים שלהם, ותעודת זהות של בעל הצוואה.

אישור הנוטריון יכול לשמש ראיה לכך שהצוואה אותנטית ונכונה, כי היא נערכה מתוך רצון חופשי של בעל הצוואה, וכי חתימתו עליה מאומתת.
היבטים אלה מאד חשובים במקרה של התנגדות לצוואה על ידי היורשים. אמנם, אישור הנוטריון לא מבטיח שהצוואה לא תיפסל במידה ואכן יוכח שלא נעשתה מתוך רצון חופשי אמתי, או שיש בה פגם מהותי, אך הוא בהחלט מקנה לה משְנֵה תוקף בפני בית משפט ומקשה על הטוענים לירושה לערער עליה. בהיבט הזה, התנגדות לצוואה נוטריונית מעמתת את המתנגדים עם הליכי הוכחה מורכבים יותר מאשר במקרה שבו הצוואה נכתבה באופן עצמאי, או על ידי עו"ד ללא אישור נוטריון.
מקרים בהם עולה התנגדות לצוואה, פעמים רבות מתבססים על רקע טענות שהמנוח לא היה בריא וצלול בדעתו בעת כתיבת הצוואה, שמישהו השפיע על שיקוליו בעת עריכתה, או שהמנוח כתב צוואה אחרת, מוקדמת או מאוחרת יותר. רוני הראלי, עורך דין ונוטריון, מסייע ומספק ייעוץ ותמיכה משפטיים במקרים כאלה ואחרים.

מחיר צוואה נוטריונית

המחירים שנגבים על ידי נוטריונים הם קבועים, אחידים, ומוכתבים על ידי תעריפון של משרד המשפטים, המתעדכן מדי שנה. לכן, אין פערי מחיר בין נוטריון אחד למשנהו.
במידה ומעוניינים לערוך צוואה נוטריונית, המחירים המעודכנים לשנת 2023 עומדים על 259 ₪ לחותם יחיד, 132 ₪ לכל חותם נוסף ו-79 ₪ לכל עותק נוסף של האישור.
במידה ויש צורך גם בתרגום נוטריוני של הצוואה, יגבה תמורתו תשלום נוסף. חשוב לציין, כי עלויות אלו אינן כוללות את עלות עריכת הצוואה על ידי עורך דין וכאשר לוקחים בחשבון את כל העלויות הכרוכות בהכנת הצוואה, החל מעריכתה ועד לאישורה אצל נוטריון, העלות הממוצעת היא בין 2,500 ₪ ל- 3,000 ₪.

עלות עריכת צוואה נוטריונית במשרד עורכי דין ונוטריון רוני הראלי

אנחנו במשרד עורכי דין ונוטריון רוני הראלי, מבינים עד כמה צוואה היא מסמך בעל חשיבות עליונה עבור עורך הצוואה ובני משפחתו. לכן, אנו מקפידים לתת מענה מקיף, מקצועי ורגיש לכל מה שנוגע בנושאי צוואה וירושה.

עריכת צוואה נוטריונית באמצעותנו מסתכמת בעלות של 3,000 ש"ח.

אם אתם זקוקים לסיוע בניסוח משפטי מדויק של צוואה, עריכת צוואה קיימת ושירות נלווה של חתימת נוטריון, הגעתם למקום הנכון.  נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או ייעוץ משפטי:

בטלפון: 03-693-5290  |  בדוא"ל: roni@ronilaw.co.il  |  בפקס: 076-510-3698
או, נחזור אליכם לאחר השארת פרטיכם
כאן

לקבלת הצעת מחיר משתלמת
השאר פרטים

דילוג לתוכן