שירות נוטריוני מקצועי, אמין ומהיר

אישור צוואה על ידי נוטריון

אישור צוואה על ידי נוטריון

אישור צוואה – התהליך וכיצד נכון לחתום על צוואה

לאחר פטירתו של אדם צריכים קרוביו לטפל בנושאים רבים ואחד מהם, הוא אישור של הצוואה שנכתבה על ידו. אמנם, זוהי תקופה רגישה של אֵבל, אך מומלץ מאד שלא להתמהמה עם הנושא ולעכב אותו, ולפעול במהירות למימוש הצוואה.
במקרה שהנפטר מנהל חשבון בנק משותף עם אדם נוסף, או שישנו ייפוי כוח לחשבון, אפשר יהיה להגיע אליו ולבצע פעולות שונות, אך אם החשבון שלו היה על שמו של המנוח בלבד, אי אפשר יהיה לגשת אליו. הנושא מורכב מאד ולכן, מאמר זה מרכז את כל מה שחשוב לדעת על אישור צוואה.

בקשה לצו קיום צוואה

גם כאשר הנפטר השאיר אחריו צוואה מסודרת, עדיין נדרש תהליך משפטי למימושה, שעל קרוביו לנהוג לפיו. לשם כך, יש להגיש בקשה באופן דיגיטלי או פיסי באמצעות מילוי טופס ייעודי (בקשת צו קיום צוואה). את הטופס יש להגיש לרשם לענייני ירושה במחוז האחרון בו היה רשום הנפטר. במקרים בהם הופקדה מראש צוואה אצל רשם הירושות, היא תועבר ליורשים. את הגשת הבקשה לצו אפשר לבצע באחד משלושה מקרים:

  • כאשר בידי המגיש יש את הצוואה המקורית.
  • כשהצוואה המקורית כבר נמצאת אצל הרשם לענייני ירושה.
  • כאשר יש בידי המגיש העתק של הצוואה בצירוף החלטה של בית משפט לענייני משפחה, שאישרה את נכונות ואמיתות ההעתק. ישנם מקרים בהם הרשות השיפוטית היא בית דין רבני, זאת, במקרים בהם הצוואה הוגשה מלכתחילה לבית דין רבני.

כדי לקבל אישור עשיית צוואה יש להגיש את כל המסמכים הבאים:

  • טופס הבקשה לצו קיום צוואה ממולא וחתום.
  • העתק של תעודת הפטירה של המנוח.
  • העתק של הצוואה המקורית.
  • אם ישנם יורשים המוזכרים בצוואה שנפטרו, יש לצרף גם את תעודות הפטירה שלהם.
  • אם ישנם יורשים שמוותרים על חלקם בירושה, יש לצרף תצהיר מקורי חתום על-ידם.
  • הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה.

צוואה נוטריונית מחיר

אישור צוואה נוטריוני

על מנת לאשר את הצוואה עליה להיות חוקית וקבילה בבית משפט. כדי שהיא תוכר ככזאת, עליה להיערך באחת מארבע דרכים:

  • כתובה בכתב ידו של עורך הצוואה (המנוח) וחתומה על ידו.
  • ערוכה בפני רַשוּת – אישור הצוואה הכתובה על ידי אחת מהרשויות המשפטיות הבאות: הרשם לענייני ירושה של משרד המשפטים, שופט בית משפט לענייני משפחה, דיין בבית דין רבני, או נוטריון.
  • ערוכה בפני עדים – הכנת הצוואה על ידי עו"ד או באופן עצמאי, וחתימת שני עדים עליה, שאינם בעלי אינטרס.
  • צוואה בעל פה שנאמרת על ערש דווי – מקרה נדיר יותר שעל מנת להעניק לו תוקף משפטי, על עורך הצוואה להשמיע אותה בנוכחות שני עדים אשר מעלים את דבריו על הכתב ומפקידים את הנוסח הכתוב אצל רשם הירושות.

חתימה על צוואה בפני נוטריון מקפלת בתוכה שני יתרונות משמעותיים ביחס לשאר הדרכים שצוינו לעיל.
האישור הנוטריוני:

  • מאפשר לעורך הצוואה לשמור על סודיות בדבר קיומה.
  • מקנה לה משנה תוקף והופך אותה לחזקה יותר ופחות ניתנת לערעור, בהשוואה לצוואה שנערכה באחת מהדרכים החוקיות האפשריות הנוספות. היבט זה חשוב מאד, משום שישנם לא מעט מקרים, בהם מתגלע סכסוך בין היורשים על רקע אי הסכמה עם תוכן הצוואה ואופן חלוקת הרכוש, על מידת התוקף שלה, או על רקע טענה לקיומה של צוואה אחרת שנערכה על ידי המנוח. מלבד זאת, לפעמים נכנסים לתמונה אנשים שאינם מוזכרים בצוואה אך רואים את עצמם כזכאים לחלק כזה או אחר מהרכוש, אשר פועלים כדי לשנות את החלטתו של המנוח. במקרה של צוואה נוטריונית, המשקל הרְאָיָיתי של הצוואה גדול יותר מזה של צוואה רגילה ומקשה על המעורבים להוכיח טענות שסותרות את תוכנה ואת כוונותיה.

כאשר נוטריון מאשר את הצוואה, הדבר שקול להחלטת בית משפט לתת לה תוקף ועל כן, קל יותר לממש אותה כלשונה, גם אם קרובי המשפחה או מישהו אחר סבורים, כי צריכה להיות להם יד בהחלטה. כאשר נוטריון מעורב בכתיבה של הצוואה, ברוב המקרים יהיה לה תוקף חזק יותר מאשר לכתיבה ללא אישורו. אישור צוואה בידי נוטריון נעשית בנוכחותו והוא נותן את אישורו וחותם עליה, רק לאחר שהוא נוכח כי כותב הצוואה נמצא במצב שהוא יכול לקבל החלטות, צלול בדעתו, בעל שיקול דעת, ועושה זאת מרצונו החופשי וללא אילוץ או כפייה.

אישור עשיית צוואה

אין זה מספיק לחתום על צוואה בנוכחותו של נוטריון. כדי להקנות לצוואה את מעמדה החוקי ואת מידת התוקף שלה, יש להנפיק אישור עשיית צוואה. האישור נועד לתת תוקף לצוואה ולשם כך יש לחתום על טופס ולציין את שכר הטרחה אותו גבה הנוטריון ופרטים נוספים בהתאם לנדרש.
את הטופס ניתן להוריד ולמלא באופן מקוון, או להדפיס ולמלא עותק פיסי שלו ויש לצרף אליו את צילום תעודת הנוטריון שחתם על הצוואה. את מילוי הטופס ניתן לעשות באופן עצמאי, או להיעזר בנוטריון.

אם החלטתם לערוך צוואה נוטריונית, או שאתם זקוקים לסיוע מקצועי בעריכת צוואה קיימת ולתיקוף שלה על ידי נוטריון – הגעתם לכתובת הנכונה.

אנו, צוות משרד עורך הדין והנוטריון רוני הראלי, מציעים לכם ליהנות מהוותק והניסיון שלנו, אותם צברנו במשך כשלושה עשורים.

נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה או ייעוץ משפטי:

בטלפון: 03-693-5290  |  בדוא"ל: roni@ronilaw.co.il  |  בפקס: 076-510-3698
או, נחזור אליכם לאחר השארת פרטיכם
כאן

לקבלת הצעת מחיר משתלמת
השאר פרטים

דילוג לתוכן